حجت الاسلام زائری در مراسم رونمایی کتاب آیه ۸۸ اثر «شفق» گفت: شاعر باید پشت صحنه اتفاقات و ماجراها را به ما نشان دهد و مهمترین خصوصیت اشعار استاد شفق جنبه تذکری و بیان پشت صحنه است...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین رونمایی کتاب «آیه ۸۸» شامل مجموعه اشعار رضوی استاد شفق در سالن همایش های مسجد جامع امیر المومنین (ع) با حضور صاحب اثر، حجت الاسلام زائری، محمدرضا سنگری و جمعی از اصحاب ادب و هنر برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام وافی معاون فرهنگی بنیاد شهید اشرفی اصفهانی(ره) و دبیر برگزاری مراسم، حضور استاد شفق را از مشهد تا تهران کاری ارزشمند دانست و به معرفی اثر و شخصیت استاد شفق پرداخت. وی بنیاد را یک مجموعه قوی و فعال در ایجاد حرکت های عمیق فرهنگی در غرب تهران معرفی نمود واین مراسم رونمایی کتاب را شروع این حرکت دانست.

درادامه زائری مدیر مرکز قرآنی احیاء و مدیر انتشارات خیمه، شخصیت استاد شفق را شخصیتی ممتاز و اثر گذار در عرصه فرهنگ و هنر دانست. وی دلیل تکریم اهل بیت (ع) به شعر را، ابزار انتقال و رسانه نشر حقایق و معارف بیان کرد و گفت: شعر طریقت نیست و موضوعیت دارد و این امر باعث شده تا شعر به عنوان اصلی ترین وسیله انتقال پیام در عرصه قدیم و جدید شود.

زائری گفت: شاعر باید پشت صحنه اتفاقات و ماجراها را به ما نشان دهد و مهمترین خصوصیت اشعار استاد شفق جنبه تذکری و بیان پشت صحنه است که این خصوصیت در کنار معنویت باعث شده اشعار ایشان ماندگار و تاثیر گذار شود. وی تلاش ها و زحمات استاد شفق را خادمی واقعی امام رضا (ع) دانست.

در ادامه سنگری رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خرائی، حضور امام رضا (ع) را در ایران حرکت  مهمی در شکل گیری و گسترش فرهنگ شیعه در ایران دانست. وی در ادامه به معرفی هفت شاعر مطرح در زمان امام رضا (ع) که شعر رضوی می سرودند، پرداخت و  گفت: باید شاعران عصر حال اشعار آن شاعران را بخوانند.

وی گفت : یکی از شاعران رضوی سرای عصر حاضر، استاد محمد جواد غفور زاده است که به هیچ تردید ایشان را باید یکی از استوانه های شعر آیینی و از تاثیر گذار ترین شاعران در این عرصه قلمداد کرد.

سنگری اشعار استاد شفق را به اشعار شاعران عصر حضرت امام رضا (ع) خیلی نزدیک دانست و گفت: برخلاف شاعران امروز که خیلی فاصله دارند این اشعار نزدیک است. وی دلیل این نزدیکی را پرداختن به خود شخصیت امام رضا (ع) و حضور قلبی و جسمی در فضای حرم امام رضا (ع) دانست و گفت: شاعران جدید بیشتر به حاشیه و نمودها می پردازند و خود شخصیت امام رضا (ع) در اشعار آنها غایب است.

رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خرائی گفت: اطلاعات در ائمه اطهار(علیه السلام) کافی نیست و باید درکنار آنها زیست و تجربه حضوری بدست آورد . استاد شفق در کنار امام رضا (علیه السلام) زیسته است و امام را از مطلع تا مقطع درک کرده اند  و این درک ،ایشان را متفاوت کرده است.

سنگری یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن اشعار استاد شفق را وجود پیام های مهم و کاربردی دانست و گفت: شعر در کنار عاطفی و احساسی بودن باید حامل پیام باشد.

در پایان، مراسم رونمایی با حضور آیت الله اشرفی اصفهانی، سنگری، حجج اسلام زائری و وافی انجام و از زحمات استاد شفق و مدیر نشر جمهوری اسلامی تقدیر به عمل آمد.