به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) احمد حسن زویل، شیمیدان مصری-آمریکایی و برنده جایزه نوبل و نامزد دریافت جایزه مصطفی(ص) 2015، در حوزه علم و فناوری نانو درگذشت. وی 600 مقاله علمی و تولید 16 عنوان کتاب را در کارنامه علمی خود دارد. زویل پایه‌گذار دانش «ذره‌بینی الکترونی چهار بُعدی» است...

این دانشمند مسلمان، به‌عنوان نخستین عرب و دومین مسلمان پس از عبدالسلام موفق به دریافت جایزه نوبل در یک زمینه علمی شده است. وی همچنین در نخستین دوره جایزه مصطفی(ص) (دی ماه سال 94) در بخش علم و فناوری نانو، نامزد دریافت جایزه مصطفی(ص)  شد. 
 
درباره احمد حسن زویل  
احمد حسن زویل ۲۶ فوریه ۱۹۴۶ در شهر دمنهور، در 160 کیلومتری شمال غربی قاهره دیده به جهان گشود و در دانشگاه الکساندریا تحصیلات خود را ادامه داد. وی مدرک دکترا را از دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیای ایالت متحده اخذ کرد.

وی دانشمند مصری آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۹ جایزه نوبل شیمی را برای مطالعه درباره «انتقال واکنش‌های شیمیایی با استفاده از طیف‌نگاری در یک کوادریلیوم ثانیه، طیف سنجی فمتوثانیه» دریافت کرد.

این محقق جهان اسلام، پس از دوره پسادکتری در دانشگاه کالیفرنیا-برکلی در سال 1976 به دانشکده «کلتک» به‌عنوان مدرس شیمی و فیزیک پیوست و مقام استاد کرسی لینوس پاولینگ و استاد فیزیک در کلتک به فعالیت مشغول شد.