کتاب «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» تألیف، ترجمه و تکمیلِ صادق سجادی توسط انتشارات کتاب رایزن منتشر شده و در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب، نخستین بار در سال ۱۳۶۵ و با عنوان «تاریخ دولت‌های اسلامی و خاندان‌های حکومت‌گر» از سوی نشر تاریخ ایران منتشر شد و پژوهش‌های لین پل، بارتولد، خلیل ادهم و احمد سعید سلیمان را دربرمی‌گرفت.

به گفته صادق سجادی، وی به صدها کتاب خطی و چاپی مراجعه کرده و تحقیقات میدانی بسیاری در ارتباط با تاریخ اسلام انجام داده‌ و از این رو، «دانشجو و پژوهشگری که به این اثر مراجعه می‌کند، از روی آوردن به صدها کتاب بی‌نیاز می‌شود».

این مولف و مترجم گفت: در این ۳۰ سال، مترصد فرصت و بهانه‌ای بودم تا به ویرایش دوباره کتاب بپردازم و مطالبی را بر آن بیفزایم. چرا که پس از انقراض دولت عثمانی و همچنین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چندین حکومت جدید شکل گرفته و چند جمهوری‌ مسلمان‌نشین تجزیه شده و به استقلال رسیده‌اند. بنابراین کتاب را مبنا قرار دادم و با مراجعه به منابع کهن و مستند به ویرایش جدید این کتاب پرداختم و علاوه بر آن نتیجه مطالعات و تحقیقات میدانی خود درباره حکومت‌های جدید اسلامی را هم برآن افزودم. نتیجه این پژوهش‌ها به انتشار کتابی با ویرایش جدید و بخش‌ها تازه‌ای انجامید که از سوی انتشارات کتاب رایزن و با نام «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» منتشر شد و یک سوم این کتاب، جنبه تالیفی دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا بخش تألیفی خود را از کتاب «تاریخ دولت‌های اسلامی و خاندان‌های حکومت‌گر» جدا و به صورت مستقل منتشر نکرده، گفت: نمی‌خواستم دانشجویان و پژوهشگران برای بررسی حکومت‌های اسلامی به دو کتاب مراجعه کنند، از سوی دیگر در قالب یک کتاب، سیر تحولات سیاسی بهتر و بیشتر معرفی می‌شوند.

سجادی به اینکه بیش از ۳۰ سال است در ارتباط با سلسله‌های اسلامی کار می‌کند، اشاره و بیان کرد: نام حکومت مردان و تعداد سال‌هایی است که حکمرانی کرده‌اند، یکی از اختلاف نظرهایی که در میان پژوهشگران وجود دارد؛ من در «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» کوشیده‌ام تا اطلاعات کامل و جامعی درباره سلسله‌های مختلف اسلامی در این کتاب بگنجانم.

مولف و مترجم «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام»، این کتاب را چکیده صدها اثر خطی و چاپی دانست و افزود: من به صدها کتاب خطی و چاپی مراجعه کرده و تحقیقات میدانی بسیاری در ارتباط با تاریخ اسلام انجام داده‌ام. بنابراین دانشجو و پژوهشگری که به این اثر مراجعه می‌کند از روی آوردن به صدها کتاب بی نیاز است.

سجادی به ضرورت حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد از کتاب‌های پژوهشی اشاره و بیان کرد: روزگاری وزارت ارشاد، ۵۰۰ نسخه از کتاب‌های مستند درجه اول را خریداری و به کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌کرد اما مدتی است که این امکان حذف شده و لازم است متولیان فرهنگی از انتشار آثاری که جنبه دانش‌نامه‌ای یا دائره‌المعارفی دارند، حمایت کند.

مولف و مترجم کتاب «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» با اشاره به استقبال خوب از این کتاب افزود: این اثر با بهای ۶۵ هزار تومان، در شمارگان یک هزار نسخه، از سوی انتشارات کتاب رایزن منتشر و با استقبال مخاطب روبه‌رو شده است.