صادق کرمیار در برنامه تلویزیونی شابک گفت: شاید مغازه غذا فروشی راه بیاندازم چون این روزها فلافل فروشی درآمدش بیشتر از کار فرهنگی است...

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی شابک با حضور صادق کرمیار نویسنده و فیلمساز از شبکه ۳ سینما پخش شد.

صادق کرمیار، نویسنده رمان «نامیرا» که مهمان این قسمت شابک بود با گلایه از وضعیت فرهنگی کشور با اشاره به اینکه این روزها در خانه به مطالعه مشغول است و در کنار آن به آشپزی می‌پردازد، گفت: در منزل آشپزی هم می‌کنم، خواندن، نوشتن و آشپزی کردن از کارهای من است. حتی بچه‌ها از آشپزی من تعریف کرده‌اند و شاید غذا فروشی راه انداختم چون این روزها فلافل فروشی درآمدش بیشتر از کار فرهنگی است.

او با اشاره به نحوه ورودش به فضای حرفه‌ای گفت: من با نویسندگی و روزنامه نگاری شروع کردم و بعد از آن با نویسندگی در ادبیات داستانی ادامه دادم و پس از آن فیلمنامه نوشتم و کارگردانی کردم. این روزها از روزنامه‌نگاری عبور کرده‌ام و ادبیات داستانی و کارگردانی را دوست دارم، زیرا تصورمی‌کنم کارگردانی و تصویر مخاطب بیشتری در جامعه دارد.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس در واکنش به اینکه شهرت را دوست دارد یا خیر، گفت: شهرت برای کسانی که شهرت را دوست دارند خوب است ولی من به شهرت حتی فکر هم نکرده‌ام، فضای مشهور شدن را دوست ندارم گرچه ارتباطم را با مخاطبان حفظ می‌کنم ولی فرهنگ مشهور شدن من را آزار می‌دهد و الگوهایی به جامعه معرفی می‌کند که این الگوها درشان جامعه ما نیست.

نویسنده «نامیرا» در ادامه با اشاره به وضعیت چاپ این رمان گفت: چاپ سیزدهم این کتاب توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده و علاوه بر این در پویش مطالعاتی «روشنا» هم حدود ۱۲۰هزار نسخه از این کتاب منتشر شده است.

کرمیار گفت: به طور متوسط روزی حدود سه تا چهار ساعت مطالعه می‌کنم. بیشتر زمان خود را صرف مطالعه می‌کنم و فیلم خوب اگر به دستم برسد می‌بینم به خصوص زمانی که بخواهم یک فیلم بسازم.

این نویسنده با اشاره به خاطره خوب در زمان نگارش رمان «نامیرا» گفت: در آن مقطع همسرم خیلی به من توجه می‌کرد و مراقبم بود. در آن دوره حضورش در کنارم بسیار پررنگ بود.

نویسنده رمان «دشت‌های سوزان» در پایان با اشاره به آرزوی خود در حوزه کتاب و فرهنگ گفت: آرزوی کتابی وکار داوطلبانه من در سطح فرهنگی این است که در تمام شهر بیلبورد بزنم که کتاب نخوانید! چون اگر به مردم گفته شود، «نخوانند» برعکس عمل می‌کنند و کتاب می‌خوانند. آرزوی کتابی من نیز این است که نویسنده‌های ما دانش نوشتن‌شان زیاد شود، ناشران ما صداقتشان در سرمایه گذاری و پرداخت به نویسنده افزایش داشته باشد و حقوق مولف در کشور رعایت شود  تا نویسندگان آسیب نبینند.

جمعی از اعضای برنامه شابک به همراه محبوبه معراجی پور نویسنده کتاب عباس دست طلا، به عیادت عباس علی باقری راوی این کتاب رفتند که این روزها در بیمارستان بستری است. فیلم عیادت بخش دیگری از برنامه شابک را تشکیل می داد.

معرفی و متن خوانی کتاب «عباس دست طلا» هم بخش دیگری از برنامه شابک بود.