از معرفی کتاب در نماز جمعه سال 1374 تا حرکت یک گروه ترویجی در نجف‌آباد

طرح معرفی کتاب در نماز جمعه شهرستان نجف آباد کشوری می شود

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930905001040

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خود از اولین کسانی بودند که از تریبون نماز جمعه به عنوان محلی برای معرفی گسترده کتاب استفاده و در خردادماه سال 1374 مصادف با عاشورای حسینی اقدام به معرفی  کتاب فاخر «لهوف» به نمازگزاران نمودند.

به دنبال این حرکت برجسته و اقدام شایسته مقام معظم رهبری تلاش‌هایی برای بهره‌گیری از این ظرفیت ارزشمند در جامعه، نه فقط از جانب شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، بلکه از سوی گروه‌های ترویجی در شهرها و استان‌های مختلف کشور صورت گرفت از جمله مردم نجف‌آباد اصفهان بیش از یک سال است که هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه با یک کتاب جدید از تازه‌های نشر کشور آشنا می‌شوند. این حرکت از سوی موسسه شهید کاظمی به عنوان یک نهاد خصوصی فعال در حوزه کتاب آغاز شد. استقبال کم‌سابقه از این حرکت جهادگونه نشان داد که ائمه جمعه و گفتارشان از اهمیت بالایی در میان مردم برخوردار است و با تکیه بر آن می‌توان زمینه‌ را برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب فراهم کرد.

حمید خلیلی، مدیر موسسه شهید کاظمی درباره این تجربه و دستاوردهای آن می‌گوید: «با توجه به دغدغه‌هایی که برای ترویج کتاب داشتیم، برنامه معرفی آثار را در خطبه‌های نماز جمعه از حدود یک سال پیش شروع کردیم. در ابتدا جلب اعتماد امام جمعه کمی سخت بود؛ چون به‌هر حال تریبون نماز جمعه حساسیت‌های خاص خود را دارد؛ ولی کم‌کم با کار قوی که برای معرفی آثار انجام دادیم، توانستیم دغدغه‌مند بودنمان را ثابت کنیم و در حال حاضر، خیلی از نهادها از جمله شهرداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت ارشاد تمایل دارند که با این طرح همکاری کنند

وی درباره شیوه اجرایی این طرح توضیح می‌دهد:‌ «اوایل کار خود من یا یکی از کارشناسان موسسه حدود 5 دقیقه وقت می‌گرفتیم و آن را به سه بخش کوتاه یک و نیم دقیقه‌ای تقسیم می‌کردیم تا درباره دغدغه‌های مقام معظم رهبری و وضعیت کلی کتاب‌خوانی صحبت کنیم و سپس به معرفی یک کتاب بپردازیم. این کار هر هفته انجام می‌شد و در قالب مسابقه بود؛ یعنی بعد از نماز، بروشورهای معرفی و خود کتاب آماده عرضه به نمازگزاران بود. اکنون با توجه به تجربیاتی که به دست آوردیم، برنامه را به یک فرایند پنج‌هفته‌ای تبدیل کردیم و در طول سه هفته اول به معرفی کتاب می‌پردازیم و در هفته چهارم هم قرعه‌کشی‌ها و اهدای جوایز در نماز جمعه انجام می‌شود. البته در حال حاضر خود امام جمعه شهر با اعتمادی که به وجود آمده به معرفی کتاب می‌پردازند و باقی کارها از جمله برنامه‌ریزی برای مسابقه و... به عهده ماست»