بسته سیر مطالعاتی ویژه ماه محرم



مطالعه این کتاب ها در ماه محرم که همه لباس سوگواری و عزا بر تن کرده ایم، شاید بخشی از زوایای پنهان حماسه ای که منجر به «تولد دوباره اسلام» شد را برای ما روشن کند؛ کتاب هایی که بر هر ذائقه و سلیقه ای و از منظر انتخاب او قابل فهم است؛ چه علاقمند متون مستند تاریخی باشید و چه رمان خوان حرفه ای، چه از دریچه شعر به دنیا نگاه کنید و چه از زاویه استدلال و روایت حماسی - عارفانه این لیست کار شما را راه می اندازد؛ لیستی که پیدا کردن محتوایش در بازار کار زیاد سختی هم نیست. اگرچه این لیست مدعی کامل بودن نیست و به طور حتم کتب بسیار ارزشمندی از قلم افتاده است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روضه های ناشناخته کربلا (مقتل مدیریتی) / سید علی اصغر علوی /  بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
این کتاب دریچه ای است برای آغاز نگاهی تازه به روضه های مدیریتی، روضه های اجتماعی، روضه های سیاسی عاشورا و ... که هرکدام مخاطب خاص خود را خواهد داشت و تاملی اشک آلود را برخواهد انگیخت.
بیایید این بار امام حسین(ع) را در این قاب تماشا کنیم: امام حسینی که اداره ی ماجرای کربلا بر عهده اوست، و حسین مدیری است در مدار کربلا ...
امید که از این منظر به غم های دیگر و شاید اصلی تر امام حسین(ع) بهتر واقف شویم. روضه هایی که شاید کمتر شنیده ایم و یا اصلا نشنیده ایم و این غربت کربلاست.
مدیران بیشتر بخوانند چرا که آن ها بهتر می فهمند...

پیوسته با حسین علیه السلام از خاک تا افلاک / محمدجواد مروجی طبسی/ مولف
نویسنده افتخار دارد برای نخستین بار، روایات و دستورات نورانی معصومین(ع) دربارة ارتباط شیعیان با امام حسین(ع) و الگوپذیری از ایشان را از دوران پیش از تولد تا پس از مرگ و حشر در قیامت، گردآورده و تابلویی زیبا از سبک زندگی حسینی، ترسیم نماید.
«پیوسته با حسین از خاک تا افلاک»، به بررسی بایدها و باورهای مرتبط با پیوند عمیق یک شیعه - حتی پیش از تولد - با سیدالشهدا(ع) می پردازد و در بردارندة عناوینی چون: برداشتن کام نوزاد با تربت، انتخاب نام حسین برای او، محبت به امام و رفتن به زیارت ایشان، زنده نگه داشتن یاد امام حسین، شفاجویی از تربت و آمیختن آن با حنوط میت، ایمنی از فشار قبر و محشور شدن با شهدای کربلاست.
مطالب این کتاب در سه فصل تدوین و تقدیم خوانندگان محترم می گردد:
فصل اول: با امام حسین علیه السلام، از ولادت تا احتضار
فصل دوم: با امام حسین علیه السلام، از احتضار تا رستاخیز
فصل اول: با امام حسین علیه السلام، از قیامت تا بهشت جاودان

ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا / سید محمدمهدی میرباقری / تمدن نوین
کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده است.
اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت الاسلام محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین(ع) است که در سال 1377 ارایه شد.
به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خدا و بلای آن هاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می کنند.»
این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند.

مراقبه های عاشورایی: گفتارهای عاشورایی از علامه فقید سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره) و حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری / فجر ولایت
در مقدمه این کتاب به مبادی و مبانی تحلیل قیام عظیم عاشورا به عنوان یکی از مهم ترین وقایع تاریخ پرداخته شده و آمده است که مقدمه ضروری تفسیر عاشورا، یافتن نقشه آن حرکت جامعی است که عاشورا در درون آن و به خاطر تکمیل شدن آن رخ داده است. در بخش اول این کتاب با عنوان شناخت عاشورا به بررسی شخصیت تاریخی سیدالشهدا و تحریفات عاشورا پرداخته شده و آمده است که زبان سید الشهدا زبان سخن گفتن با عاطفه تاریخ است اینکه سیّدالشّهدا در میدان جنگ در شدیدترین مقاومت ها و ظلم ستیزی ها به عواطف انسانی کمال اهتمام را می ورزد و در کشاکش مقابله با ظلم در یک روز، دوازده بار از جنگ به خیمه بازمی گردد؛ به این دلیل است که باید عاشورا الگوی تکامل­ گرایی تاریخی باشد. بخش های دیگر این کتاب به مراقبه های عاشورا و مراقبه های عاشورایی هنرمندان اختصاص یافته است.

آبروی علم: بیانات امام حسین علیه السلام در جمع اندیشمندان به همراه بایسته های علمی / سید علی اصغر علوی / خیزش نو
این کتاب به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات است که چگونه می­توان چراغی را که با دستان حسین علیه السلام در خانه عاشورا روشن شده است به وسیله آینه ای به خانه تاریک علم تاباند؟ و چگونه می­توان از روشنای نهضت حسینی در نهضت تولید علم بهره برد؟
استاد دکتر رضاییان در مقدمه کتاب مینوسند:
در کتاب "آبروی علم" نسبت نهضت تولید علم با نهضت حسینی مقایسه و تحلیل شده است. به بیان دیگر نهضت حضرت اباعبدالله الحسین به عنوان پارادایم متعالی در نظر گرفته شده است و بایسته های علمی و وظایف دانشمندان که آن حضرت در جمع نخبگان ایراد فرمودند، تبیین شده است.

عقل و عشق در حریم عاشورا /  اسماعیل منصوری لاریجانی / سروش
کتاب حاضر نخستین مجلد از مجموعه کتاب های تولید شده از برنامه های "معرفت" با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا است که از ویژگی های بارز آن می توان به بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای عامه مردم در کنار خواص اشاره کرد.
کتاب " عقل و عشق در حریم عاشورا" روایتی تاریخی از حادثه عاشورا نیست، بلکه در حد خود به مبانی معرفتی این حادثه پرداخته که در آن میان، بحث از عقل و عشق برجستگی بیشتری دارد.

حماسه و عرفان/ عبدالله جوادی آملی/ انتشارات اسراء
یکی دیگر از آثار ارزشمند مفسر و اندیشمند محبوب حوزه که یک دوره فشرده شناخت قیام سیدالشهدا(ع) است. اصل مطالب کتاب، برگرفته از سخنرانی های آیت الله در محرم سال1368 است که پس از انجام تغییرات لازم و حذف و اضافات، به چاپ رسیده است. در مقدمه کتاب آمده است: «نقش حماسه و تأثیر ستم ستیزی در تعالی روح بشر، زمینة اشتیاق عارفان ناب را به شهادت فراهم کرده و مجاهد کوی حق را با عرفان اصیل آشنا می سازد و این، همان هماهنگی حماسه و عرفان است...جهاد حقیقی بدون عرفان ناب نخواهد بود؛ چنانکه عرفان خالص بدون ایثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. در وصف مجاهدان راستین، نشانه های عرفان مشهور است و در رسم عارفان واقعی، علامت های مجاهدت مشهود.» کتاب در سه بخش « هماهنگی آیین اسلام با فطرت، فضیلت حماسه و عرفان و عارفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف» منتشر شده است.

سقای آب و ادب/ سید مهدی شجاعی/ انتشارات نیستان
این کتاب نخستین اثر شجاعی در وصف نقش آفرینان حادثه عاشورا نیست اما بدون اغراق روایتی بدیع و منحصر به فرد از زندگی حضرت عباس(ع) در قالب داستان به شمار می رود شخصیتی که تاریخ جز در برهه حادثه عاشورا کمتر روایتی در مورد زندگی او ثبت کرده است. شجاعی اما در این متن و به منظور ایجاد فرم و بیان روایی تازه در هر فصل یک روای و زاویه دیدی مجزا را برای روایت انتخاب کرده و سعی کرده از زبان آنها و بر مبنای چیدن جغرافیای زیستی متفاوت به شرح زندگی علمدار صحرای کربلا بپردازد. رفت و برگشت های متعدد شجاعی در متن این کتاب منجر به خلق فضایی سیال در متن داستان شده است. شجاعی در اقدامی قابل توجه در بخشی از این کتاب حضرت عباس(ع) را از زاویه دید امام حسین(ع) و نیز فرشتگان آسمانی روایت و توصیف می کند که این دو بخش از زیباترین فصل های این کتاب است.


حماسه حسینی/ شهید مرتضی مطهری/ انتشارات صدرا
کهنه شدنی نیست و همیشه خواندنی و تازه است؛ دو جلدی که تمامی سخنرانی ها و مقالات آیت الله شهید را پیرامون عاشورا در بر می گیرد. مجموعه این یادداشت ها و سخنرانی ها که تا کنون بیش از 50 بار از سوی انتشارات صدرا منتشر شده در فاصله سالهای 47 تا 56 توسط راوی بیان شده و جهت گیری عمده آن ارائه شناختی تازه و مستند از واقعه عاشورا و نیز مقابله آشکار با خرافات و تحریفات وارد شده به عزاداری ها و منبرهای محرم است؛ تحریف هایی که امروز هم همچنان با برخی از آنها مواجهیم.
شهید مطهری با تاکید براستفاده از کلمه حماسه برای واقعه عاشورا و نه عباراتی چون نهضت، قیام یا شورش، در این اثر تلاش وافری داشته تا نشان دهد شخصیت حسین بن علی (ع) صبغه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت که این روزها بسیار به چشم می خورد.


لهوف/ سید بن طاووس/ انتشارات دلیل ما
می توان آن را یکی از معتبرترین مقاتلی به شمار آورد که در مورد حادثه عاشورا و زندگی امام حسین(ع) به قلم ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید بن طاووس تالیف شده است. وی در سالهای تالیف این اثر هدف از تالیف آن را تولید کتابی برای زائران کربلای معلی عنوان کرده که با همراه داشتنش در حین سفر به کربلا به هیچ کتاب مقتل دیگری نیاز پیدا نمی کنند.
لهوف شامل یک مقدمه و سه بخش یا مسلک است؛ در مقدمه این اثر مطالبی در بیان عظمت واقعه عاشورا و مقام امام حسین(ع) و عزاداری برای او تالیف شده است. ولادت امام و زندگانی ایشان تا پیش از واقعه عاشورا، وقایع روز عاشورا و شهادت امام همراه با شرح ماجرای ظلم روا رفته بر خاندان شهید کربلا پس از واقعه بعلاوه شرحی از احوالات امام سجاد(ع) از جمله بخش های کتابی است که ناشران بسیاری آن را ترجمه و منتشر کرده اند.


جغرافیای رازها/ ابوالقاسم حسینجانی/ انتشارات هزاره ققنوس
حسینجانی این روزها بیشتر با سلسله سخنرانی هایش در باب حقیقت انسان از نگاه قرآن و نهج البلاغه شناخته می شود اما جستجو در کلام و اندیشه او در سال های گذشته نشان از بینش و باور عمیقی به دور از سطحی نگری به حادثه عاشورا دارد که تبلور آن را می توان در مجموعه شعر عاشورایی «جغرافیای رازها» کاری از انتشارات هزاره ققنوس جستجو کرد. این اثر شامل چهار بخش غزل، نوسروده ها، مثنوی، دوبیتی و رباعی است که هر بخش به شیوه ای زیبا و بر اساس اشعار آن نامگذاری شده است و بر همین اساس نام هایی چون «کوفه این تردیدی است که شمایان دارید» و « نبودن؛ نه این و، نه آن بودن» بر پیشانی صفحات این اثر به چشم می خورد. تلاش حسینجانی در این اثر استفاده از کلید واژه کربلا به عنوان ابزرای برای رهایی از گرداب زندگی روزمره ای است که شاید شعر معروف «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» بهترین شاهد مثال این ادعا باشد.


حسین وارث آدم/ علی شریعتی/ انتشارات قلم
دکتر شریعتی این کتاب را بر مبنای برداشت هایش از زیارت وارث نوشت. البته این کتاب مانند بسیاری از دیگر آثار وی بر اساس یک سخنرانی در حسینیه ارشاد شکل گفته که بعدها با اضافاتی از سوی وی در قالب کتاب منتشر شد. شریعتی به حجمی معادل متن کتاب به این سخنرانی پیوست و پاورقی اضافه کرده و به همین دلیل این متن در کنار نثر شاعرانه، متنی آکنده از رفرنس مطالعاتی است. این اثر به تعبیر فرزند شریعتی با «من» شروع شده است و در آن راوی از تنهایی اجتماعی خود صحبت می کند و از این که 20 سال است صحبت می کند اما تنها و بی تریبون مانده است. گفته می شود این کتاب، استخراج نوعی فلسفه تاریخ است که در آن جنگ مذهب علیه مذهب مطرح است و نه گفتن به همه جلوه های قدرت که او سه گانه اش می خواند و نیز به ارث رسیدن یک پرچم که نام علمی اش را شریعتی وحدت یا پیوستگی تاریخی نامیده است.


شماس شامی/ مجید قیصری/ انتشارات افق
داستانی است بر مبنای یک ماجرای واقعی که هیچ مخاطبی نمی تواند حس کند بخش هایی از کتاب بر مبنای تخیل نویسنده شکل گرفته است. داستان، شامل روایت نامه های یولیوس شماس، ملازم جالوت است که در مجلس عیش و نوش یزید بن معاویه و به هنگام حضور اسرا در قصر، دستور قتلش صادر می شود و او محکوم به خیانت به روم و خلیفه جوان می شود. نوکر وفادار جالوت قصد تبرئه اربابش را دارد و نامه هایی را به سوی نماینده قیصر روم می فرستد. نامه های او روایت حمل رأس مبارک امام حسین(ع) توسط خولی به شام است و اتفاقاتی عجیب که در اطراف دیر مقدس نصرانیان رخ می دهد، اتفاقاتی که لحظه به لحظه در مقتل ذکر شده اند و سند تاریخی دارند و همگی حاکی از سرگشتگی جالوت از ماجرای عاشورا دارد و قیصری آنها را در این کتاب رنگ و بویی داستانی داده و طراوت و هیجان پیش بینی نشدن را در سطر به سطر آن می توان دید.



فتح خون/ سید مرتضی آوینی/ انتشارات واحه
اثری متفاوت و ناتمام از سید شهیدان اهل قلم که می توان آن را مقتل سید الشهدا(ع) به روایت آوینی دانست. وی این کتاب را در 10 فصل روایت کرده که همانند تمامی متون تالیفی او از نثری منحصر به فرد و شاعرانه توام با نوعی نگاه و فلسفه اشراقی دیده می شود با این تفاوت که او در این کتاب متنی داستانی را روایت می کند. داستانی که البته روایت محض نیست و آوینی سوالاتی را از مخاطب می پرسد تا ناخودآگاه مخاطب را حساس کند و به فکر فرو برد. روایت داستانی از ماجرای کربلا و تحلیل های وی به عنوان یک روای دو بخش اصلی کتابی است که آوینی سعی دارد با آن انسان را از پوستة واقعة عاشورا فراتر ببرد و چشم باطنش را باز کند، تا او بتواند عمق واقعه عاشورا را که به زعم او برای هر انسانی در طول زندگی تکرار می شود، دریابد.


جامه دران/ سعید بیابانکی/ انتشارات فصل پنجم
مجموعه اشعارِ آیینیِ که منتخبی از غزلیات، مثنوی ها و چهارپاره های بیابانکی را شامل می شود که در سال های اخیر سروده شده است. شاعر این مجموعه سعی کرده خود را میان دو طیف مخاطب قرار دهد؛ اول مخاطبی که پایگاهش حسینیه ها و هیئت ها هستند و دوم مخاطبی که به شیوه ای خاص و روشنفکرانه به مقوله آیین و دین می نگرد. بیابانکی در اشعار آیینی اش میان این دو طیف مخاطب راه می رود و به خاطر همین در سرایش اشعارش نمی تواند کاملا دست به دامن هر کدام از این گروه ها شود. از این شاعر مجموعه شعر دیگری نیز عرضه شده که «نامه های کوفی» نام دارد؛ شامل اشعاری انتقادی که به دلیل نگاه خلاقانه شاعر در کشف سوژه و پرورش خوب آنها و بازی با کلمات، تمامی کتاب را تحت الشعاع خود قرار داده است. وی همچنین در این اثر دینداری مزورانه، زرمدارانه و زورمدارانه را به نقد کشیده و برای این موضوع گاه از شخصیت های حاضر در تعزیه نیز بهره برده است.


با حسین(ع) تا مهدی(ع)/ سید مجتبی حسینی/ انتشارات نیستان
نویسنده حرکت حضرت حسین (ع) را در ارتباط با حرکت سایر پیامبران و امامان می داند و بر همین اساس، ایشان را تنها یک رهبر غیرتمند و پایبند به اصول و یا... ندیده، بلکه امام معصومی دانسته که اراده ای جز مشیت خدا ندارد؛ خدایی که همه پیامبران و ائمه را مأمور حرکتی فرجام مند نموده است. او معتقد است پیام و صدای امام زمان، همان پیام امام حسین است و اهدافی را هم که حضرت حسین برای حرکت خود بیان می فرماید، باید در یک دید درازمدت تاریخی نگریست و آن موقع می توان به رابطه بیشتری میان حرکت حسین و قیام قائم پی برد... این نویسنده خوش ذوق و محبوب، کتاب دیگری هم دارد به نام « حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان». اگرچه متون تاریخی در مورد ایشان، هم اندک است و هم مشوش اما نویسنده با بررسی های دقیق هم زندگی و زمانه آن دردانه را شرح داده و هم تحلیلی بر موقعیت خاص حضرت سکینه(ع).

مجموعه سلوک عاشورایی (خلاصه مباحث) / آیت الله مجتبی تهرانی / مصابیح الهدی
کتاب «خلاصه مباحث سلوک عاشورایی»، گزیده ای از مباحث مطرح شده توسّط حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(حفظه الله تعالی) است که در ایّام محرّم و صفر سالهای اخیر در جلسات عمومی ایراد گردیده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبُعدی گوشه هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملاً بی سابقه است.

پاره های دل - دفتر دوم: اشعار محرم و صفر / مجتبی روشن روان / آرام دل
شاعر در مقدمه درباره این اثر می نویسد:
به لطف خداوند متعال و عنایات ذوات مقدسه معصومین (س) دومین دفتر پاره های دل که حاصل بیست سال دغدغه نوکری این کمترین آستان اهل بیت (ع) است را به محضر حضرت فاطمه ام البنین (س) تقدیم می نمایم.
بی تو زمین زمینه ی خرم شدن نداشت
نسل بشر لیاقت آدم شدن نداشت

ای عشق کل، که کل جهان جزء کل توست
بی تو جهان شهامت عالم شدن نداشت

راز شادی امام حسین (علیه السلام) در قتلگاه / استاد اصغر طاهرزاده / لب المیزان
در «چگونگی دیدن کربلا» باید به لبخندهای امام حسین (ع) در قتلگاه نیز چشم دوخت که چون خطر بزرگی را از سر اسلام عزیز به در برده، در خون خود قهقهه می زند و این چنین است که صدای شکر خود را از این پیروزی به آسمان بلند کرده است.

کربلا مبارزه با پوچی ها / استاد اصغر طاهرزاده / لب المیزان
مقدمة‏ نویسنده: "چگونگی نگرش به تاریخ"
1- تاریخ یعنی تعیین و تحدیدِ «وقت»، از ریشه «اَرَخَ» و «وَرَخَ» است، و این تعیین وقت یا حضوری است و یا حصولی.یاد از گذشته در صورتی که با واسطه باشد «حصولی» است و اگر بی‏واسطه باشد «حضوری» است. پس تاریخ می‏شود «وقت‏یابی» حال یا به صورت حصولی و مفهومی و یا به صورت حضوری و وجودی. یعنی گاهی خبردار می‏شویم که در گذشته چه گذشت و یا گاهی در آن «وقت» و زمانه خود را حاضر می‏کنیم و با آن «وقت» زندگی می‏کنیم و این نوع وقت‏یابی هر چند نادر است ولی بسیار لازم و مفید است.
2- یاد حادثه کربلا در فرهنگ شیعه، یعنی آن طور که شیعه با آن روبه رو می‏شود، علم حضوری به تاریخ است و به عبارت دیگر کربلا در فرهنگ شیعه، یک تاریخ حضوری است. یعنی شیعه با «وقت‏یابیِ» کربلا، در آن صحنه و وقت حاضر می‏شود. خود را در «وقتِ» اصحاب کربلا قرار می‏دهد و به کمک کاری که امام حسین (ع) در کربلا انجام دادند، شیعه هنر چنین «وقت»یابی را در رویارویی با صحنه کربلا به دست آورده است، همچنان که نهضت کربلا به امامت حسین(ع) هنر چنین «وقت‏دهی» را دارد.
3- پس تاریخ «حضوری» بازگشتش به تذکر و به وقت اصیل و زنده است. این است که گفته می‏شود شیعه در همه دوران تاریخ حیاتش با نهضت کربلا و اصحاب کربلا «هم‏تاریخ» است، یعنی اصلاً فاصله‏ای بین خود و آن حادثه احساس نمی‏کند، و لذا خود را بازیگر آن صحنه می‏یابد و نه تماشاگر، و این خاصیت «وقت» است که عرفان عملی تلاش دارد انسان را در آن قرار دهد و انسان را از زمان گذشته و آینده آزاد کند و به «وقت» آورد، لذا می‏گوید: /صوفی ابن‏الوقت باشد ای رفیق // نیست فردا گفتن از شرط طریق‏/
4تاریخ حضوری عبارت است از «یاد وقتِ ساحت اقدس» و تاریخ حقیقی همین است و مقصود قرآن از طرح حادثه‏های تاریخی و همچنین هدف اولیاء از نظر به تاریخ، در این نگرش نهفته است. امیرالمومنین به امام‏حسن(علیهماالسلام) در نامه مشهورشان می‏نویسند: طوری در اعمال و افکار و آثار گذشتگان نظر کردم که یکی از آن ها به حساب می‏آیم و گویا با اولین و آخرینشان زندگی کرده‏ام.
......
20-آری آنچه در مباحث «کربلا مبارزه با پوچی‏ها» در جلو چشم من بوده تقلاّ کردن در چنین نگاهی است به کربلا، و امید فراوان و خواهش شدید دارم که با تمام وجود با چنین نگاهی در سطور این کتاب سیر کنید. آن وقت آن چه شما را حاصل شد گوارایتان باد و باز سال بعد با حضوری جدید در این سطور سیر کنید، آن وقت آن چه شما را حاصل شد باز گوارایتان باد، و مباداکه نگاه حصولی، نگاه شما شود و یا این که مطالب این کتاب را با حافظه بخوانید و به حافظه بسپارید.