مرکز توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی نون و القلم

۳۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

به مناسبت درگذشت آیینه دار مهر آیت الله سید علی غیوری


عالمی که خانه‌اش پناهگاه زندانیان سیاسی زمان شاه بود

اهمیت خاطرات آیت‌الله غیوری به ویژه از آن نظر است که ایشان اولین کسی بود که توانست حضرت امام خمینی را در مورد پرداخت شهریه به طلاب متقاعد کند و بسیار مورد اعتماد امام بود.

کتاب «آئینه دار مهر» که در برگیرنده‌ خاطرات آیت الله غیوری نجف آبادی است توسط  محمدرضا سرابندی تدوین شد که در سال 1392 با توجه به استقبال از آن به چاپ دوم رسید. با توجه به درگذشت این عالم مبارز مروری داریم بر کتاب خاطرات وی. در قسمت‌هایی از این کتاب چنین می‌خوانیم:

آیت الله غیوری از روحانیونی به شمار می‌رود که نقش بسزایی در همراهی با نهضت حضرت امام و تحمل زندان و سال‌ها تبعید داشت. ایشان در سال 1309 هجری شمسی در خانواده‌ای متدین در شهر نجف آباد متولد شد. پدر ایشان، کاسب و به زهد و تقوا مشهور بود

برترین‌های ادبیات داستانی جهان در سالی که گذشت

به انتخاب نیویورک تایمز منتشر شد

برترین‌های ادبیات داستانی جهان در سالی که گذشت

منتقدان ادبی روزنامه نیویورک، در پایان سال میلادی جاری، فهرست ۵ کتاب را به عنوان برترین‌های ادبیات داستانی جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی کردند.

منتقدان ادبی روزنامه نیویورک تایمز در پایان سال میلادی جاری با همفکری منتقدان ادبی روزنامه «وال استریت ژورنال»، مجله نیویورک و چند مجله دیگر، 5 کتاب را به عنوان برترین‌های ادبیات داستانی جهان در سال 2014 معرفی کردند که در زیر می‌خوانیم

کتاب هفته(ققنوس فاتح)

ققنوس فاتح

بیست روایت شفاهی از زندگی سراسر ایثار و رشادت دانشجوی شهید محسن وزوایی به همراه 35٪ تخفیف ویژه


کتاب "ققنوس فاتح" نوشته "گلعلی بابایی" با مشارکت "نشر شاهد و انتشارات فاتحان"، منتشر شده است.

در این اثر 20 روایت شفاهی از سرگذشت "سردار شهید محسن وزوایی" به رشته تحریر در آمده است. گلعلی بابایی این اثر را بر اساس ده ها برگ خاطرات موجود در آرشیوهای ثبت وقایع دوران دفاع مقدس و صدها دقیقه نوار مذاکرات نظامی و مکالمات بی سیم و مستندات باقی مانده در دست نزدیکان شهید وزوایی نوشته است.

"خدا جان، ما آمده ایم " ، "فاتحان لانه شیطان"، "حجله ای در یک کوچه"، "احمد، احمد، وزوایی!"، "خیز پنج ثانیه"، "دشمن اعتراف می کند"، "درد شیرین"، "توپخانه سپاه چهارم" و "میوه دلم، خداحافظ" از جمله عناوین خاطرات گردآمده در کتاب "ققنوس فاتح" هستند.

طرح کتاب هفته


مرکز نون والقلم در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام به برگزاری طرح معرفی کتاب هفته نمود. این طرح که در ادامه طرح کتاب ماه (سلسله مسابقات کتاب با موضوع سبک زندگی) می‌باشد، هر هفته در نماز جمعه اجرا می‌گردد. طرح کتاب هفته که قبلا هم به صورت آزمایشی انجام می‌شد، هم اکنون با برنامه ریزی قوی و به صورت متداوم هر هفته اجرا می‌گردد. گفتنی است که در این طرح هر هفته یک کتاب بر اساس زمان، مکان، مخاطب و مناسبت تقویمی، معرفی می‌گردد که اولین مکان معرفی کتاب، نماز جمعه می‌باشد که از طریق تریبون نماز جمعه مطرح و برای مخاطبین معرفی می‌گردد و بعد از نماز با تخفیف ویژه به مخاطبین عرضه می‌گردد.

گذری در زندگی محمد رضا سرشار

محمدرضا سرشار:

10 کتابی که همه باید بخوانند/ 7سال است کتاب نمی‌خرم! خاطره کتابی از دیدار با رهبری

 

محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) نویسنده و صدای آشنای سال‌ها پیش قصه ظهر جمعه از کتاب داستان‌های کودکی‌اش تا کتابخانه شانزده هزارجلدی امروزش سخن گفت. او معتقد است «کتاب کشی» مصیبت بزرگی است.

سرشار درباره کتابخانه شخصی‌اش گفت: از زمانی که در دوران نوجوانی مطالعه می‌کردم، کتاب می‌خریدم و معمولاً آنها را نگه می‌داشتم. داستان‌های معاصر و آثار چهره‌های فعال ادبی آن زمان مثل محمود دولت آبادی، بزرگ علوی، جلال آل احمد، صادق چوبک و امثال این نویسندگان اولین کتاب‌های کتابخانه شخصی مرا شکل دادند؛ اما در مراحل بعدی و با ورود به حوزه نقد و پژوهش، کتاب‌های بیشتری مورداحتیاج من شد و طبیعتاً کتابخانه‌ام پربارتر شد.

سرانه مطالعه شما سالیانه چقدر است؟


جوانان ایرانی روزانه کمتر از 30 دقیقه مطالعه می‌کنند / از هر ۴ نفر آمریکایی یک نفر کتاب نمی‌خواند...

تحقیقات کتابخانه ملی کوالالامپور نشان می‌دهد که سرانه مطالعه سالانه مردم مالزی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیشین به ٧ تا ٨ کتاب رسیده که این رقم، مالزی را در زمره کشورهای کتابخوان جهان قرار می‌دهد

بیستمین شماره ماهنامه «حلقه وصل» منتشر شد.


بیستمین شماره ماهنامه «حلقه وصل» با موضوع «رابطه دختر و پسر در مجموعه‌های فرهنگی»، به سردبیری صادق یزدانی منتشر شد.

حلقه وصل در شماره آذرماه 93 خود، با عنوان کلی «تشکل فرهنگی و رابطه دختر و پسر» در بخش حلقه اول، با بیش از 10 یادداشت و گفت‌وگو از فعالان فرهنگی سراسر کشور، به بررسی حدود و ثغور رابطه دختر و پسر و بایدها و نبایدهای آن پرداخته است.

«بیمارِ هزار دکتر!»، «رابطه آزاد با ریش و چادر؟!»، «کار فرهنگی مختلط مثلِ نماز خواندن با کفش»، «همه چیز از پیامک آغاز می‌شود» و ... از مهم‌ترین عناوین سرویس حلقه اول این شماره حلقه وصل است. در این شماره، امیرحسین بانکی‌پور، محمدمهدی تلوری، حجت‌الاسلام زائری و گمار، طاهره همیز و... به بیان نظرات خود پرداخته‌اند.

«حلقه وصل» در بخش نمط این شماره نیز به بررسی رابطه زنان و مردان فعال در نهضت مردمی پوسترهای انقلاب اسلامی و چند موضوع دیگر پرداخته است.

«حلقه وصل» با قیمت 4000 تومان هر ماه منتشر می‌شود.  علاقمندان برای تهیه این نشریه می‌توانند از طریق زیر اقدام نمایند:

نجف آباد/ خیابان شریعتی/ جنب بنیاد آیت الله خامنه ای

09136875633

 

 

فراخوان جشنواره سوره

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در قزوین

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان اردبیهشت ۹۴ در استان قزوین برگزار می‌شود.

سیزدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در بخش‌های داستان کوتاه بزرگسال، داستان کوتاه کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، شعر نو (نیمایی و آزاد)، شعر کلاسیک و ترانه و سرود با موضوع آزاد برگزار می‌شود

ویرایش زبانی، «ترتیب طبیعی بخش‌های جمله»

موضوع: ویرایش زبانی، «ترتیب طبیعی بخش‌های جمله»

مشخصات کتاب‌شناختی: غلامرضا ارژنگ، ویرایش زبانی: برای زبان نوشتاری فارسی امروز، تهران: قطره، ۱۳۸۹.
در روال طبیعی کلام، هر‌یک از بخش‌های جمله برای خود، جای مشخصی دارد که رعایت آن لازم است، و اگر رعایت نشود جمله به‌صورت نابسامان درمی‌آید.
معمولاً در جملۀ بسامان، نهاد که آن را مسندالیه نیز می‌گویند، در آغاز جمله می‌آید: من حقیقت را می‌دانم.
مفعول صریح یا مفعول رایی معمولاً بلافاصله بعد از نهاد و پیش‌از بخش‌های دیگر جمله می‌آید: ما نعمت‌های دنیا را برای همۀ مردم دنیا می‌خواهیم.

ملاک «غلط‌بودن» واژه یا ساختاری از متن چیست؟

موضوع: ملاک «غلط‌بودن» واژه یا ساختاری از متن چیست؟

ملاک تشخیص غلط از صحیح در کتاب غلط ننویسیم:
مهم‌ترین ملاک بی‌شک، استعمال اهل زبان است؛ خاصه زبان زندۀ روزمره که در وهلۀ نخست در کوچه و بازار و خانه به آن سخن می‌گویند (به‌اصطلاح «زبان گفتار») و در وهلۀ بعد، در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها و مجله‌ها و خلاصه همۀ آنچه امروزه رسانه‌های گروهی نامیده می‌شود یا در کتاب‌ها آن را به‌کار می‌برند (به‌اصطلاح «زبان نوشتار»)؛ اما زبان گذشته‌ای نیز دارد؛ خصوصاً زبان فارسی که آثاری به نظم و به نثر، در همۀ زمینه‌های ادبی و فلسفی و علمی، در طی دورانی نزدیک به هزارودویست سال از آن باقی مانده است.

کتاب جهاد خود کفایی منتشر شد


کتاب «جهاد خود کفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران از بیانات رهبر معظّم انقلاب منتشر شد

 

کتاب «جهاد خود کفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل بیانات مقام معظّم رهبری پیرامون جهاد خودکفایی ارتش است که به کوشش امیر سرتیپ دوّم محمدرضا کارشکی تهیّه شده و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی عرضه می‌شود.

معرفی نامزدهای بخش شعر و نثر ادبی جایزه کتاب سال دفاع مقدس

یازده کتاب شعر و چهار کتاب نثر به‌عنوان نامزدهای بخش ادبی شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به بخش نهایی راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیئت داوران شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، با تشکیل جلسات متعدد مربوط به گروه شعر و نثر ادبی، پس از بررسی‌های کارشناسی، آثار راه یافته به مرحله پایانی و نهایی این جایزه را معرفی کرد.

براساس نظرداوران این بخش آثار «آویشن و اندوه» از پانته‌آ صفایی و انتشارات فصل پنجم، «باد موافق» از علی سلیمانی و انتشارات هزاره ققنوس، «تا مزار سلمان هراتی» از رجب افشنگ و انتشارات لمپا، «عاشقانه‌هایی برای دشمن» از حمیدرضا شکارسری و انتشارات فصل پنجم، «ناگهان از خاک» از عباس باقری و انتشارات تجلی مهر، «نامت را بگذار وسط این شعر» از محمدرضا شرفی خبوشان و انتشارات شهرستان ادب، «شمیم نور» از دبیرخانه جشنواره رهآورد سرزمین نور و انتشارات سازمان بسیج مستضعفین، «عشق روی شانه‌های کلمات» از سید محمد امین جعفری و کنگره سرداران استان فارس، «عطر بهار نارنجک» از غلامرضا کافی و انتشارات شاهچراغ، «عید خون» از علی محمد مودب و انتشارات شهرستان ادب و «ننه علی» از سجاد عزیزی آرام و انتشارات شانی یازده مجموعه شعری است که به مرحله پایانی راه یافته است.

در بخش نثر ادبی جشنواره هم «آیه‌های پرواز» از اکرم کیانی و انتشارات موسسه سرلشکر شهید احمد کاظمی، «تمام فصل‌ها بوی تو را می‌دهند» از محمدباقر نجف‌زاده و انتشارات هزاره ققنوس، «خاطره‌های خاکی» از علی باباجانی و انتشارات منادی تربیت و «لطفاً دست نزنید، این کتاب شیمیایی است...» از مهدی اسماعیلی و انتشارات قانونمدار به دور نهایی راه یافتند.

براساس اعلام روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کل آثار رسیده به دبیرخانه گروه شعر و نثر، 163 عنوان بوده که در این میان تعداد 137 اثر مربوط به شعر دفاع مقدس و 26 عنوان نثر ادبی بوده است.

مراسم پایانی شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در‌ هفته پایانی‌ دی‌ ماه سالجاری برگزار خواهد شد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930924000455#sthash.N4ef0RKR.dpuf

 

تعریف ویرایش

موضوع: تعریف ویرایش

در اواخر دهه چهل بود که واژه نوظهور «ویراستار»، در محافل فرهنگستان دوم و از مصدر مرده «ویراستن» پیدا شد. البته، مدت‌ها پس از پیدایش این واژه، ما خود را ادیتور می‌دانستیم نه ویراستار. عده‌ای نیز می‌گفتند این واژه ساخت درستی ندارد و بهتر است آن را «ویرایشگر» بنامیم. به‌هرحال، واژه‌های «ویرایش» و «ویراستار» وارد میدان شدند و کلمات «ادیت» و «ادیتور» را از میدان خارج کردند.
سال‌های متمادی،در ایران ویرایش به معنی اصلاح جمله بود. هنوز هم، البته، چنین تصوری وجود دارد... . البته، پیش از این مرحله، ویرایش مرحله‌ای کاملاً ابتدایی را از سر گذراند که در آن تلقی عمومی این بود که ویرایش یعنی یک دست کردن رسم‌الخط اثر.

«شیار ۱۴۳» این‌بار در قالب رمان


رمان «شیار ۱۴۳» به قلم نرگس آبیار که بر اساس عملیات والفجر مقدماتی نوشته شده است، توسط سوره مهر منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم شیار 143به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، این‌بار  در قالب رمان توسط آبیار به رشته تحریر درآمده است

کتاب «داعش از کاشت تا برداشت» به زبان عربی ترجمه شد

کتاب «داعش از کاشت تا برداشت» به زبان عربی ترجمه شد

کتاب «داعش از کاشت تا برداشت» تألیف «سیدمهدی نورانی» به زبان عربی منتشر و در میان زائران اربعین حسینی توزیع شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب  «داعش از کاشت تا برداشت» توسط خود نویسنده اثر «سیدمهدی نورانی» به زبان عربی ترجمه شده است، همچنین این کتاب دربردارنده چهار فصل با عناوینی همچون «شناخت تفکر سلفی (تکفیری _ جهادی)»، «آشنایی با سازمان تروریستی داعش»، «حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داعش» و «راهکارهای مقابله با داعش و اهداف آمریکا»، است

چیستی و حدودِ داستانک

چیستی و حدودِ داستانک

این روزها به هر کجا که رو می‌کنیم نویسندگان جدید و ناآشنایی روبه‌رو می‌شویم که رو به نوشتن داستانک آورده‌اند؛ مخصوصاً در مجلات، روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های اجتماعی و... . واقعاً چه چیزی داستانک است و چه چیزهایی داستانک نیستند؟

تیمور آقامحمدی داستاننویس، شاعر و منتقد ادبی اهل همدان است  که از او تاکنون یک مجموعه شعر با عنوان «هرگز به جنگ سیگار تعارف نکن» و یک پژوهش در باب شعر و زندگی هوشنگ ایرانی با نام «مرا با دریاهای مرده کاری نیست» منتشر شده است. در ادامه یادداشت او را درباره «داستانک» میخوانید.

 

معرفی کتاب ته خیار




 

تازه‌ترین مجموعۀ داستان استاد هوشنگ مرادی کرمانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهرۀ ماندگار، منتشر شد. این مجموعه شامل سی داستان کوتاه است که به تعبیر نویسنده زهرخندخندهایی هستند که در باب موضوعات غم‌انگیزی همچون مرگ و بیماری و پیری و سختی‌های زندگی و‌ بی‌پولی و ... است نوشته شده‌اند، اما وی در این مجموعه به جنبه‌های طنز این واقعیت‌ها توجه کرده است.

    به گفتۀ استاد مرادی کرمانی این مجموعۀ داستان مخاطب سنّی خاصی ندارد و همه، از نوجوان گرفته تا جوان و میان‌سال، می‌توانند از آن بهره ببرند، درست مثل میوه‌فروش که برای خریدارش مشخص نمی‌کند که خیار را در اختیار چه کسی و با چه ویژگی‌هایی قرار دهد.

    عناوین داستان‌های این مجموعه عبارت‌اند از: ته خیار، خندان خندان، قالیچۀ سبک، میان باد و ابر، کیف آویزان، کار و بار عروسک‌ها، گرفتاری و التماس، درختو، دعوا نکنیم، گوجه‌فرنگی و گیتار، بچه‌های پرنده، تا پیچ کوچه، شکوفۀ بهاری، میخ مهرورزی، جوش مزن، همه پیاده می‌شویم، دهل و لگن، چشمی در هوای گریه، پیشرفت یتیمان، بچه خوابیده، ما شام نمی‌خوریم، بازگشت، غبغب، آرایشگر، نقل فندقی، قندیل، قلنبه قلنبه، جهان، مورچۀ بیابان، چغندر.

    اولین داستان این مجموعه که عنوان کتاب نیز از آن گرفته شده است، نخستین بار در جشن‌نامۀ استاد دکتر سلیم نیساری، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به چاپ رسید و پس از آن نیز در مجلۀ داستان همشهری برگزیدۀ خوانندگان شد.

    مجموعه داستان ته خیار، نوشتۀ استاد هوشنگ مرادی کرمانی است که انتشارات معین آن را در 221 صفحه و با شمارگان 3300 نسخه، به بهای 120000 ریال منتشر کرده است.

 


حضور آیت‌الله خامنه‌ای در انجمن‌های شعری



گزارشی از حضور آیت‌الله خامنه‌ای در انجمن‌های شعری


*وادی شعر
بی‌تردید نخستین معلم ادبیات آقاسیدعلی، مادر ایشان بودە است: «مادرم خانمی بود بسیار فهمیده، باسواد، کتابخوان، دارای ذوق شعری و هنری، حافظ‌شناس؛ البته نه به معنای علمی، بلکه به معنای مأنوس‌بودن با دیوان حافظ، با قرآن کاملاً آشنا بود [...] بعضی از شعرهای حافظ که هنوز یادم است، از شعرهایی است که آن‌وقت از مادرم شنیدم؛ از جمله این یک بیت یادم است: سحر چون خسرو خاور عَلم در کوهساران زد   به دست مرحمت یارم درِ امیدواران زد»۱ بنابراین آشنایی آقا با وادی شعر و رمان به دوران کودکی ایشان برمی‌گردد؛ روزهایی که مادر داستان‌های شیرین قرآنی را به همراه اشعار حافظ برای او و برادر بزرگ‌تر و خواهرشان زمزمه می‌کرد.

زندگی ادبی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای


گزارشی کوتاه از زندگی ادبی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای


نخستین معلم
بی‌تردید نخستین معلم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خیلی از امور و از جمله ادبیات، مادر ایشان بودە. آن بانوی فاضله هنگامی که در نوزده سالگی به خانه‌ی آقاسیدجواد خامنه‌ای آمد‌ه، در میان جهیزیه‌اش، دیوان حافظی بود‌ه چاپ بمبئی؛ یادگار خلوت‌های انس پدر که در حواشی‌اش ذکریاتی داشت از سفرهای مکه و مدینه‌اش و حال خوشی که او با غزل‌های خواجه در آن دیدارهای روحانی داشته است.1

پدرش، آیت‌الله سید هاشم نجف‌آبادی هم بیگانه با ذوقیات ادبی نبود. او از روحانیانی بود که در سال‌های تحصیل فقه و اصول در نجف اشرف، با سلسله‌ی عالمان اهل معرفت و عرفان هم سر و سری داشت و از محضر نامداران این رشته، مخصوصاً آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی بهره‌ها برده بود.2  دختر در محضر چنین پدری نه‌تنها قرآن و ادعیه و تاریخ آموخته بود، ‌که ذوق ادبی خود را هم پرورش داده بود و با اشعار شاعران و به‌ویژه ابیات مشحون از معرفت ‌نیز آشنا بود. وی در این میان بیشتر غزل‌های حافظ را حفظ بود و از آن‌ها برداشت‌های عرفانی می‌کرد.

طرح کتابخانه انقلاب


مرکز نون والقلم در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدام به برگزاری طرح بزرگ کتابخانه انقلاب در سطح نجف آباد  نمود. در این طرح که شامل تجهیز کتابخانه های سطح شهر،کتابحانه های مساجد، کتابخانه های مدارس، کتابخانه های مجموعه‌های فرهنگی و همچین راه  اندازی کتابخانه‌ی کوچک و شخصی  با موضوع انقلاب و دفاع مقدس با 35 درصد تخفیف ویژه از 30 الی 35 ناشر برگزیده کشوری با تسویه یک ماهه نموده است.

دوستانی که تمایل به شرکت در این طرح را دارند حداکثر تا 30 آذر اقدام نمایند.

آدرس: اصفهان / نجف آباد / خ شریعتی جنب بنیاد فرهنگی امام خامنه ای

09136875633/ 42616068