مرکز توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی نون و القلم

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

درد دل یا به روایتی دل درد


49%مردم ایران در سال حتی یک‌بار هم کتاب نمی‌خرند!
تیراژ متوسط کتاب در تاجیکستان 50هزار نسخه برای 5میلیون نفر است و در ایران 3هزار نسخه برای 60میلیون نفر!!
برای دوستانی که حوصله محاسبه‌اش را ندارند باید بگویم که: به نسبت جمعیت، آمار تیراژ کتاب در کشور تاجیکستان که مسافت چندانی با ما ندارد 200بار بیش‌تر از کشور ماست! پس لازم نیست به خودتان زحمت بدهید و سراغ کشورهای دوری مثل: ژاپن و آمریکا و ... بروید!
بد نیست هر از چند گاهی، خودتان را گول بزنید و کتاب بخرید و صدالبته بخوانید! مثلا وقتی از بیرون تشریف آوردید منزل، به جای آن‌که قبل از سلام کردن دست به کنترل تلوزیون ببرید تا مسابقه تیم‌های بنفش و صورتی را ببنید(که هیچ فایده‌ای به حال‌تان ندارد)؛ اول سلام کرده، سپس هنگامی که منتظر سرد شدن چای می‌شوید، فقط 10صفحه کتاب مطالعه کنید. باور بفرمایید همین کارتان تاثیر شگفتی بر سرانه ناچیز مطالعه کتاب در ایران خواهد داشت.

به خود آ


به خود آ...

کتاب به خودآ در سال 1392 به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی

متن-به خود آ-جواد محدثی

تولید و به چاپ رسید.

به خودآ خلاصه شده ی چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره) توسط آقای جواد محدثی می باشد. در خلاصه این کتاب ادبیات حضرت امام هیچ تغییری ننموده و فقط عبارات سنگین و دشوار آن حذف گردیده است.

برای سهولت در استفاده، کتاب در قطع 12*16.5 و در 10 جلد 64 صفحه ای طراحی شده که این کتاب ها داخل جعبه ای قرار گرفته و عطف آنها مکمل یکدیگر بوده و تصویر زیبایی را بوجود می آورد.

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب چیدمان متون کتاب در قاب دایره ای شکل می باشد که زیبایی خاصی به کتاب داده است. از دیگر ویژگی های این کتاب ارزشمند تصویرسازی آن بر اساس آیات قرآن و روایات می باشد.

پشت جلد هر کتاب جمله ای زیبا و تاثیرگذار دیده می شود. جمله پشت جلد هر کتاب ادامه و تکمیل کننده ی جمله ی کتاب قبلی می باشد و 11 جمله با یکدیگر یک مفهوم کلی را بیان می کنند که همان شعار کتاب (گربه خودآیی به خدا می رسی) می باشد.

 


اگر سال کتاب داشتیم!

هر چند سال یک بار جسته و گریخته می‌شنویم که فلان کشور سالِ تازه را «سالِ کتاب» نام‌گذاری کرده است. 

«رئیسِ جمهوریِ بلاروس به خاطرِ توجهِ بیش‌تر به کتاب و کتاب‌خوانی سالِ ۲۰۱۲ را در این کشور سالِ کتاب اعلام کرد.»

برایِ ما که با مفهومِ نام‌گذاریِ سال‌ها از دیرباز آشنائیم و می‌دانیم که مثلاً از سالِ «اتحاد و انسجامِ ملی» جز چند فقره کتاب‌سازی، چند صد همایش و چند ده جشنواره چیزی عایدمان نمی‌شود، این خبر در حدِ شوخی است، می‌شنویم و می‌گذریم.

تازه مگر خودمان «هفتهٔ کتاب» نداریم؟ چندین میلیارد ریال برایِ برپاییِ هفتهٔ کتاب و آذین بستنِ شهر و تیزر پخش کردن از تلویزیون و بنر چاپ کردن صرف می‌شود و دریغ از یک‌صدم جابه‌جاییِ سرانهٔ مطالعه! برایِ ما که «مارگزیده»ایم، این خبرِ روسیهٔ سفید شگفت‌آور نیست.

رئیسِ جمهورِ بلاروس با ادبیاتی که نظیرش را بارها از زبانِ مسئولینِ کشورِ خودمان شنیده‌ایم گفته است: «تنها راهِ رهایی از بحرانِ معنوی و مادی روی آوردن بر معنویات و وسیلهٔ دست‌یابی به معنویات، کتاب است.»

آدم که کتاب‌هایش را نمی‌فروشد

برداشت آزاد!

کتاب‌هایم را تویِ کارتن ریختم. آژانس گرفتم و رفتم به کتابخانه تا همه‌شان را اهدا کنم. تویِ کتابخانه کارتن را جلویِ چشمِ کتاب‌دار گذاشتم. گفت: «بخش‌نامهٔ جدید آمده که حق نداریم از کسی کتاب بگیریم. اگر هم بگیریم، باید کتاب‌ها بروند تهران، بررسی بشوند، تأیید بشوند، از آن‌جا برگردانند تا ما بتوانیم شماره‌شان کنیم.»

یکی یکی کتاب‌ها را از کارتن بیرون کشیدم و گذاشتم رویِ میز. دست گذاشتم رویِ کتاب‌ها و گفتم: «نهج‌البلاغه است، ترجمهٔ دکتر شهیدی. این باید تأیید بشود؟ زندگی‌نامهٔ شهداست از زبانِ همسران‌شان، باید تأیید بشود؟ زندگی‌نامهٔ آیت‌الله بهجت، حماسهٔ حسینیِ مطهری، توضیح‌المسائلِ امام، آموزشِ ماکروسافت word، قصه‌های مجید… این هم؟ قصه‌های من و بابام، چرند و پرندِ دهخدا، طوبایِ محبت، بهداشتِ محیط، ارگونومی و آنتروپومتری، معنا در معماری، کویر، اوپانیشادها، طنزهای وودی آلن، ناتورِ دشت، خدا بود و دیگر هیچ نبود چمران…»

دوباره کتاب‌ها را رویِ دل گرفتم و بیرون آمدم. تویِ پیاده‌رویِ جلویِ ورودی کتابخانه کارتن را پاره کردم. کتاب‌ها را کفِ پیاده‌رو ریختم و برگشتم طرفِ ماشین. سوارِ ماشینِ آژانس شدم و گفتم: «برو.» راننده پرسید: «چرا این‌جوری کردی؟» گفتم: «می‌گوید بِبَر بفروش. آدم که کتاب‌هایش را نمی‌فروشد…»


 


درد و دل

بی مقدمه:

برخی کتاب‌های خوب را وقتی می‌خوانی، درمانده می‌شوی که چطور باید از دیگران بخواهی تا آن را بخوانند. دوست داری کنار پیاده‌رو بایستی، کتاب را در دستت بگیری و رو به عابرانی که می‌گذرند داد بزنی که: هی آقا! شما این کتابو خوندین؟! ببخشید خانوم! با شمام... آره با شما! این کتابی که تو دستای منه رو تا حالا خوندین؟! نه؟! آخه چطور... چطور می‌شه کتابی به این خوبی رو را تاحالا نخونده باشین؟!...
حالا نه این‌که چنین احساس کنم که تا کنون چنین کتابی نخوانده‌ام؛ و یا کمتر کتابی، این اندازه خواندنش برایم، لذت‌بخش و ویژه بوده!... نه از این حرف‌ها نیست... اما هرگاه کتاب خوبی به دستم می‌رسد و آن را می‌خوانم فکر می‌کنم باید چنین بکنم. کنار پیاده رو بایستم و...

اطلاعیه

فرهیختگان گرامی

نظر به بیانات امام خامنه ای در خصوص فعالیت جهادی در حوزه فرهنگ و برنامه متمرکز در فعالیت های توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی "مرکز توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی نون والقلم" از این پس فعالیت های خود را در کتابشهر ایران ارائه مینماید.

25٪ تخفیف ویژه برای مشتریان وفادار مرکز نون والقلم

آدرس:


کتابشهر ایران

اصفهان / نجف آباد / خیبان شریعتی / جنب بنیاد امام خامنه ای

09136875633-03142626068

معرفی کتاب به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی ره

نفیس ترین کتاب حوزه تاریخ انقلاب «دایره المعارف مصور زندگی امام خمینی»

سالهاست که انتشار کتابی جامع پیرامون شخصیت حضرت امام خمینی (ره) به آرزوی اهالی فرهنگ تبدیل شده است، اما امسال بالاخره کتابی با عنوان «دایره المعارف مصور زندگی امام خمینی» منتشر شده که می توان ان را نفیس ترین کتاب در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی دانست. 

هر کشور سالیانه چند عنوان کتاب منتشر می‌کند؟

هر کشور سالیانه چند عنوان کتاب منتشر می‌کند؟/ امریکا اول و بورکینافاسو آخر

در گزارش ایبنا از جدول یونسکو آمار عناوین منتشرشده در طول یکسال آنهم بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از کشورهای مختلف جهان، ارائه شده که حاوی اطلاعات خوب و قابل تاملی است.
۱ نظر

قیمت هر کتاب در طول 4سال دولت دهم چقدر گران شد؟

قیمت هر کتاب در طول 4سال دولت دهم چقدر گران شد؟

آمار نشر کتاب یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی – اجتماعی به شمار می‌رود که با بررسی و مقایسه‌ آماری می‌تواند سیاستگذاران این عرصه را برای برنامه‌ریزی و شناخت نقاط قوت و ضعف یاری کند.